Військове поховання в селищі Карнаухівка.

На офіційному сайті Кам`янської міської ради в розділі «Охорона культурної спадщини в місті» знаходимо інформацію, що в центрі селища Карнаухівка, за адресою вул. Пушкіна, 14а, знаходиться пам'ятка історії, монументального мистецтва та археології №1611 «Братська могила радянських воїнів, загиблих при визволенні міста у жовтні 1943р. Поховано 57 чол.».


Карнаухівка. Братська могила.


Але. На мармуровій плиті вибиті прізвища 29 похованих, та «невідомих 32». Підсумкова цифра 61 не співпадає з документом. Намагання з’ясувати коли і як виникла ця розбіжність, виявились марними через відсутність документів по військовому похованню.Та все ж таки дещо знайшлося.

В одному з номерів газети «Дзержинець» за 1966 рік було надруковано статтю «Десант». Автор В. Бєляєв розповідає про братську могилу в центрі селища, де поховано 48 воїнів. «На постаменті названо імена тільки15 героїв. Інші 33 вже нічого не розкажуть про себе» – пише автор.



А вже в публікації «У вересні 1943-го» цього ж автора в «Дзержинці» від 24 жовтня 1990 року розрахунок дещо змінено, відомих стало 18, а невідомих30. В обох статтях вказано прізвища лише шести бійців, всі вони збереглися до сьогоднішнього часу та вибиті на плиті.


В музеї історії міста знайшовся документ, який складається з одного аркушу. Це «Список воинов Советской Армии, погибших в годы Великой Отечественной войны 1941–1945 гг., похороненных в братской могиле поселка Карнауховка» (м.о.) за підписом голови селищної ради.




Список похованих в братській могилі селища Карнаухівка.

(фото документуіз фондів музею історії м. Кам’янське)


Слід зазначити, що на документі немає дати, але зрозуміло, що він ліг в основу пам’ятки № 1611. З документа видно, що загальна кількістьпохованих – 57, також 15 зазначених прізвищ теж присутні серед 29-тина мармуровій плиті, тільки деякі мають незначні відмінності з документом. Є різниця в кількості невідомих – 42 за документом та 32 на плиті. Тобто кількість невідомих поменшала, а відомих збільшилась на 10 осіб, додалося ще 4 нових прізвища.



Підсумовуємо, що з часу перших згадок про поховання загальна кількість похованих збільшилась. Можливо це було за рахунок перепоховання, але точна причина не встановлена. Як невідомі стали відомими, звідки взялися нові прізвища, мабуть, не дізнаємось вже ніколи.


Проведені дослідження дозволили зазирнути в минуле. Сучасний напис на мармуровій плиті на місці братського поховання став тим відправним документом з якого почалося все дослідження. При перевірці встановлено, що в УБД з 29 прізвищ є інформація на 25. З’ясувалось, що не всі вказані воїни загинули під час бою 1 жовтня 1943 року, та поховані в Карнаухівці. Санінструктор сержант Домнышев (м.о.) помер в ворожому концтаборі в березні 1944 року.



Картка військовополоненого Домнишєва.

(фото з порталу «Память народа»)


Червоноармієць Герасимов потрапив у полон та після визволення продовжив далі воювати, наприкінці війни отримав нагороду – медаль «За бойові заслуги».



Фрагмент з нагородного наказу про нагородження рядового Герасимова І.В.

(фото з порталу «Память народа»)


Схожа доля спіткала червоноармійця Алферова (м.о.), але він був визволений з полону вже після закінчення війни. Ще на двох бійців, Пастухова та Черненко, є документи про інше первинне місце поховання. Чому вони зазначені в Карнаухівці – це теж загадка. Також невідомо, чому в похованні 1943 року значиться Найда К.А., який помер у 1947. Є й такі, про кого досі нічого невідомо, в усякому разі не знайдено ніяких підтверджуючих документів (Ефимов И.М., Полянский М. (м.о.)). Не виключений і людський фактор в помилках при складанні напису, зокрема прізвище СЕРІМОВ І.М. є помилковим, бо дуже схоже на ЄФІМОВ І.М. Ще одна помилка заслуговує особливої уваги. В списку селищної ради значиться «Аравиков Василий Михайлович 1924 г.р.» (м.о.), а на плиті Аравіков В.М. Насправді, воїна звали Правіков Віулен Михайлович.

Фрагмент з нагородного наказу про нагородження мол. сержанта Правікова В.М.

(фото з порталу «Память народа»)


Додамо, що на військовому меморіалі по вул. С. Слісаренка після реконструкції 1971 року на одній з могил, де раніше був невідомий, з’явилась напис «красноармеец ПРАВИКОВ В.М.». Вочевидь, не знайшовши правильного прізвища на могилі в Карнаухівці, чиновники вирішили увічнити його на меморіалі. Ось так, завдяки пошуку по УБД, встановлено правильність написання прізвищ та імен, які були спотворені. Такі помилки треба виправляти.

Щодо самого поховання, то зі слів місцевих старожилів, в братській могилі на місці колишнього кладовища захоронені загиблі бійці, яких знаходили на березі Дніпра, їх трупи, ймовірно, виносила течія. Спочатку було встановлено простий дерев'яний пам'ятник.


Карнаухівка. Перший пам'ятник на братській могилі.


В подальшому відкрили новий обеліск, над могилою постала скульптура воїна з автоматом.


Карнаухівка. Пам'ятник на братській могилі.


В продовж років було декілька реконструкцій пам'ятника, братської могили і навколишньої території. В 1993 році споруджено меморіал на місці поховання бійців десанту. На монументі 6 гранітних плит з іменами 155 місцевих жителів, які не повернулися з війни. Безпосередньо на братській могилі розміщена мармурова плита з іменами полеглих на полі бою поблизу Карнаухівки.


Карнаухівка. Мармурова плита на братській могилі з іменами полеглих.


Повертаючись до публікацій Бєляєва про бойові дії 394 стрілецької дивізії, що відбувались в вересні-жовтні 1943 року на берегах Дніпра біля селища Карнаухівка, хотілось звернути увагу читача на одну розбіжність.



В. Бєляєв «Десант». Уривок. Газета «Дзержинець» за 1966 рік.


Автор сповіщає про напис на пам’ятнику: «Тут поховані воїни Радянської Армії, які пали в боях проти німецько-фашистських загарбників 28 вересня 1943 року». Що це, помилка автора, чи дійсно спочатку в могилі були поховані десантники або бійці 84-ї ОАШР, що загинули саме 28 вересня під час невдалої висадки на правий берег. Можливо через це багато воїнів, що загинули, залишилось «невідомими». Але ж ми також знаємо, та й журнали бойових дій підказують, що основні події на правому березі в селі Тритузному та поблизу Карнаухівки відбувались 1 жовтня.


Схема поховань бійців 394 СД на острові поблизу села Тритузне.

(фото з порталу «Память народа»)


Ще одним підтвердженням є дата загибелі похованих воїнів, чиї прізвища відомі, а саме 1 жовтня 1943 року. Згодом саме ця дата стала офіційною, як день вшанування воїнів, що загинули на плацдармі. Всього жвтрати за 1 жовтня, згідно звіту командира 394 стрілецької дивізії полковника Лісіцина від 02.10.1943 р., склали 285 бійців.


Бойове донесення командира 394 СД полковника Лісіцина від 02.10.1943 р.

(фото з порталу «Память народа»)


Такою була ціна битви за плацдарм.

Можливо колись імена воїнів, відсутніх на могилі в Карнаухівці, будуть увічнені в камені десь поблизу на березі Дніпра, або це буде в друкованому виданні, але це треба зробити обовязково.


Автор: Тарас Шульга
0
Добавлено: 9-05-2019, 01:22
0
274

Схожі статті


Наверх